טכניקות – הבסיס למתחילים

רבים נוטים להתבלבל בין טכניקה לסגנון “לחימה” בהורדת ידיים.
ישנם שלושה סגנונות בסיסיים:
– הוק
– פרס
– טופ-רול

היכולת לשלב בין סגנונות לחימה שונים נקראת – טכניקה.

מהו סגנון – הוק?

סגנון”הוק”, המוכר גם בשם – Inside, הינו סגנון המבוצע והנפוץ ביותר בכל תחרות של מורידי ידיים מתחילים או חובבנים, שלא מכירים סגנונות שונים, כדוגמת סגנון “טופ-רול”.

כשאתה חושב על לאחוז בידו של אדם אחר ולנסות להוריד אותה, מהי התנועה הטבעית שתרצה לבצע? התשובה הנכונה היא: כיפוף כף היד! כיפוף זו תנועה בסיסית הטבועה בנו, ומתבצעת בטבעיות. לרוב בצורה רפלקסיבית ואוטומטית, ובדרך כלל מלווה בקיפוץ האצבעות. בייחוד כשמבצעים תנועה זו במהירות.

“הוק” הוא סגנון המשלב ונסמך על עוצמה וכוח רב, ופועל בעיקר על השריר הדו-ראשי, שרירי האמה, פרק כף היד והגוף ליצירת יתרון על המתחרה. למעט בחירת האחיזה, האגודל אינו משחק תפקיד בסגנון ה”הוק”. בשונה מסגנון ה”טופ-רול”, לדוגמה.

על אף הכוח הרב הנדרש לביצוע התנועה, זהו סגנון פשוט ליישום. למעשה, כל תנועה שתבצע עם כף היד, כאשר אתה מכופף אותה כלפי פנים. בעת ההורדה, כל עוד תוכל לראות את כף ידך – החלק הפנימי של היד פונה לכיוונך, דע שאתה מבצע את התנועה בצורה נכונה.

לביצוע סגנון “הוק”, היד מבצעת תנועה סיבובית כלפי פנים (סופינציה), כך שתראה את כף היד.

מהו סגנון – פרס?

“פרס” הוא סגנון לחיצה הפועל על שרירי התלת-ראשי, שרירי הכתף ושרירי האמה. כדי שתוכל ליישם את סגנון “פרס” באופן יעיל, עליך להיות בעל כוח פיזי זהה לכוחו של המתחרה שלך.
סגנון זה משתלב נהדר עם סגנון ה”טופ-רול”, וסגנון ה”הוק”.

כדי להגיע לאחיזה הרצויה עליך לפעול על פי סדר הפעולות הבאות: תחילה, יש לתפוס את כף יד המתחרה, למשוך אותה לכיוון מעלה, ולהחזיקה גבוה ככל האפשר. מרגע שמתחילה התמודדות יש להכניס את הכתף בצורה מעגלית פנימה, בסיבוב של פלג הגוף העליון וכיפוף פרק כף היד- כל זאת בתנועה אחת חדה לכיוון כף ידך. בשלב הבא, יש לדחוף וללחוץ את כף יד המתחרה כלפי מטה בהפעלת כוח עם כל משקל גופך.

בעת ביצוע התנועה, שים לב! כל עוד ניתן לראות את האגודל פונה לכיוונך, דע שאתה מבצע אותה נכונה.

לרוב, מתחרים המבצעים תנועה זו נוהגים להסתמך על גודלם, משקלם וגודל פלג גופם העליון להשגת יתרון, וכדי להוריד את יד המתחרה, ומסתמכים פחות על תנועות הדורשות מהירות וכוח מתפרץ. התוצאה ברוב המקרים, היא שפרק כף היד מגיע למצב “פשיטה” (חורג החוצה). משום כך, פעל בחוכמה ואל תסתמך רק על הכוח הפיזי שלך.

 

מהו סגנון – טופ-רול?

“טופ-רול”, המוכר גם בשם – אאוט סייד (Outside), הינו סגנון הורדת ידיים יעיל ופופולרי ביותר. בשונה ממה שאנחנו חושבים או מכירים, סגנון”טופ-רול” משנה את סגנון ההורדה המוכר של התמודדות, באמצעות שימוש בכוח השריר הדו-ראשי ושרירי האמה – סגנון ה”הוק”, לשיטה של יצירת יתרון וקבלת עדיפות על כף היד, בעזרת אצבעות ותנועת פרק כף היד- הרי זה סגנון ה”טופ-רול”.

כאמור, סגנון “טופ-רול” נפוץ ביותר בקרב מורידי הידיים, וכאשר הוא מבוצע בצורה נכונה ומהירה, קשה מאוד לעצור אותו. “טופ-רול” הוא סגנון התקפה המבוסס על מהירות תנועת המתחרה.

כל עוד תוכל לראות את גב ידך (חלקה החיצוני של היד) פונה לכיוונך, דע שאתה מבצע את התנועה באופן הנכון.
כדי לבצע את תנועת ה”טופ-רול”, היד המורידה מבצעת תנועה סיבובית כלפי חוץ (“פרונציה”), בה תראה את גב כף היד.